Δευτέρα 24 Οκτωβρίου 2011

Η Εναλλακτική Μονάδα Ροδόπης

Η Εναλλακτική Μονάδα Ροδόπης (για συντομία ΕΜΡΟ) είναι ένα μέσο άμυνας της τοπικής κοινωνίας απέναντι στην επεκτατική πολιτική των πολυεθνικών, που αποσκοπεί στην αφαίμαξη της τοπικής οικονομίας. Παράλληλα αποτελεί και ένα επιθετικό μέσο αντιμετώπισης της οικονομικής ύφεσης και των οδυνηρών συνεπειών της, ιδιαίτερα για τα αδύναμα και μεσαία οικονομικά στρώματα της περιοχής μας.

Το ΕΜΡΟ επιτρέπει και προωθεί τη συναλλαγή (μεταξύ των ανθρώπων που συμφώνησαν να το χρησιμοποιούν) σε συνδυασμό ή ακόμη και χωρίς τη χρήση των παραδοσιακών νομισμάτων.

Στην ουσία είναι μια μονάδα μέτρησης της αξίας των προσφερόμενων προϊόντων και υπηρεσιών από και προς την τοπική κοινωνία. διαβάστε ολόκληρο το κείμενο εδώ...

Κυριακή 23 Οκτωβρίου 2011

Παζάρι ανταλλαγής προϊόντων και υπηρεσιών

Σε καιρούς κρίσης και χρεωκοπίας, οι άνθρωποι ανακάλυπταν νέους τρόπους για να μπορούν να επιβιώνουν μεταξύ τους και χωρίς χρήματα.

Στην καταναλωτική κοινωνία που ζούμε, μας εκπαίδευσαν να δουλεύουμε συνεχώς, μειώνοντας τον ελεύθερο χρόνο μας, βάζοντας έτσι σε κίνδυνο την ψυχική μας υγεία, ενώ οι εταιρείες, οι τράπεζες και τα «καρτέλ» αυξάνουν συνεχώς τα κέρδη τους.

Υιοθετήσαμε μια υπέρμετρη καταναλωτική συμπεριφορά, αντιγράφοντας τα προτυπα που μας προβάλουν στα ΜΜΕ, δημιουργόντας έτσι στο μυαλό μας μια παραμορφομένη εικόνα της ευτυχίας, της επιτυχίας και της αξίας βασισμένη στα υλικά αγαθά και στην εξωτερική εμφάνιση. Αγοράζουμε συνεχώς πράγματα που ουσιαστικά μας τα επιβάλουν υποσυνείδητα, κάνοντας μας να θεωρούμε πως πραγματικά τα εχουμε ανάγκη:αυτοκίνητα, ρούχα, κοσμήματα, νιώθοντας με αυτόν τον τρόπο έστω παροδικά ότι αξίζουμε στην κοινωνία και είμαστε σημαντικοί. Η"εκπαίδευση" να «πατώ» επί πτωμάτων για να κερδίζω περισσότερα χρήματα, καλύτερη δουλειά η έπαρση, ο φθόνος, και τα επιφανειακά ιδανικά που βιώναμε τόσα χρόνια ,μας έφεραν στο σημείο να έχουμε μείνει ψυχικά μόνοι μας χωρίς καμία υποστήριξη και χωρίς καμία διέξοδο.


Στις μέρες μας και ενώ η κοινωνία καταρρέει από την φτώχεια, την ανεργία, την οικονομική εξαθλιωση, όλοι νιώθουμε μόνοι μας και προσπαθούμε να επιβιώσουμε από την οικονομική κατάρρευση. Λέξεις όπως χαρίζω, βοηθώ, συμπαραστέκομαι, δανείζω, ανταλλάσω, συμπάσχω, αλληλοβοηθώ, έχουν εξαφανιστεί τόσο από το λεξιλόγιο μας όσο και στην πράξη.Όλοι θέλουμε μια κοινωνία δίκαιη, με ισότητα σε όλους τους τομείς, χωρίς φτώχεια ανεργία εξαθλίωση.


Μας δίνετε τώρα η ευκαιρία μέσα από την οικονομική κατάσταση που βιώνουμε, να αλλάξουμε την κοινωνία και τον τρόπο ζωής μας.Μας δίνετε η ευκαιρία να έρθουμε σε επαφή οι άνθρωποι, να επικοινωνήσουμε, να ανταλλάξουμε ιδέες, απόψεις, και προϊόντα / υπηρεσίες χωρίς χρήματα, βγάζοντας μόνοι μας τους εαυτούς μας και την κοινωνία, από την δύσκολη κατάσταση που ζούμε.

Σε καιρούς κρίσης ,χρεωκοπίας & οικονομικής εξαθλίωσης των ανθρώπων, δημιουργήθηκαν ομάδες αυτοοργανωμένες & εφάρμοσαν το "εναλλακτικό εμπόριο χωρίς χρήματα :

To ΤΡΟΥΕΚΕ στην Αργεντινή, http://youtu.be/R6N8l3BKlbI

Tα ανταλλακτικά όμως παζάρια κερδίζουν όλο και περισσότερους οπαδούς διεθνώς.Όπως δείχνουν τα στοιχεία στην Αμερική, την Ευρώπη, την Ασία και την Αυστραλία, δημιουργούνται όλο και περισσότερα δίκτυα ανταλλαγής.
Το lets - linkup, που δραστηριοποιείται σε πολλές πόλεις της Ευρώπης,

Το Sel Terre στη Γαλλία,

Τα Tauschringe.de, Tauschen regional, Tauschring portal, Tauschringadressen στη Γερμανία,

Το Lets στην Αυστραλία είναι μερικά από αυτά.
Στην Ελλάδα εδω &λίγο καιρό έχουν αρχίσει & οργανώνονται από διαφορές ομάδες ανθρώπων , για την προστασία των ασθενέστερων οικονομικά , το εναλλακτικο εμπόριο ,σε διάφορα μέρη ,είτε μέσα από το διαδίκτυο ,είτε με την άμεση επαφή των ανθρώπων:

Στην Μαγνησία λειτουργεί το Τ.Ε.Μ. http://www.tem-magnisia.gr/index.php
Στην Ιεράπετρα το Καερέτι http://kaereti.gr/
Στο Ρέθυμνο http://kiomosiparxei.blogspot.com/2010/12/trueke-2007_19.html

Στην Πάτρα ο ΟΒΟΛΟΣ http://www.ovolos.gr/

Στην Αρκαδία, στην Κέρκυρα, και τώρα ετοιμάζεται στην Αθήνα δίκτυο ανταλλαγων.
Στο διαδικτυο εφαρμοζονται πολλά ανταλλακτικα παζαρια σε ολη την Ελλαδα όπως τοhttp://www.xariseto.gr/

Στα πλαίσια της αντιμετώπισης της κρίσης, ξεκινάμε όλοι μαζί την ιδέα για το "1ο παζάρι ανταλλαγής προιόντων - υπηρεσιών" στα Χανιά, το «Δίκτυο Ανταλλαγών» (Δ.Α.) με σκοπό την κατάργηση των χρημάτων στις μεταξύ μας συναλλαγές!!!!!

διαβάστε ολόκληρο το κείμενο εδώ...

Τρίτη 11 Οκτωβρίου 2011

Ομοτράπεζοι: από το χωράφι στον καταναλωτή χωρίς μεσάζοντες !!!

Τρώνε κηπευτικά από παραγωγούς που καλλιεργούν ήπια τη γη, αποφεύγοντας τα αχανή πολυκαταστήματα, ψωνίζουν τα προϊόντα τους από ένα ιστολόγιο (blog), χωρίς μεσάζοντες, και απολαμβάνουν να μοιράζονται τα λαχανικά τους με τα… σκουληκάκια, καθώς αποτελούν δείκτες ότι δεν έχουν ψεκαστεί με φυτοφάρμακα!

Οι «Ομοτράπεζοι» είναι μια παρέα Θεσσαλονικιών που αποφάσισαν να ενωθούν και να βελτιώσουν το σύστημα διατροφής τους μέσα από τη γνώση και την ανάγκη για βιολογικά τρόφιμα, που γνωρίζουν όμως την προέλευσή τους.

Ο 36χρονος Φώτης Φωτόπουλος, «ψυχή» του εγχειρήματος, δημιούργησε τον περασμένο Απρίλιο ένα ιστολόγιο (http://omotrapezoi.blogspot.com) και ανάρτησε προϊόντα βιολογικής καλλιέργειας με τις τιμές πώλησης, ώστε ο καθένας να μπορεί να παραγγέλνει, αφού προηγουμένως καταθέσει χρήματα σε τραπεζικό λογαριασμό.

«Ξεκίνησα από την ανάγκη μου να τρώω τρόφιμα που ήξερα την προέλευσή τους. Ήρθα σε επαφή με παραγωγούς βιολογικών προϊόντων, επισκέφθηκα τα χωράφια τους και γνώρισα τη φιλοσοφία τους. Έτσι, εμπιστεύτηκα τον Αχιλλέα Μεσίγκο από το Καμπάνη Κιλκίς και τον Χρήστο Τραϊανό από το χωριό Στάθη στη Γουμένισσα», αναφέρει ο κ. Φωτόπουλος στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Η διανομή των προϊόντων γίνεται, αφού πρώτα οι ενδιαφερόμενοι δηλώσουν συμμετοχή μέσω του ιστολογίου, καταθέσουν χρήματα και κάνουν την παραγγελία τους. Η συνήθως εβδομαδιαία διανομή, γίνεται σε 4 σημεία, στη Θεσσαλονίκη και φυσικά όλα τα προϊόντα είναι εποχιακά.

«Επιδίωξή μας είναι η στήριξη της τοπικής παραγωγής για την τοπική κατανάλωση. Εμπιστευόμαστε, δηλαδή, αυτά που τρώμε, βοηθάμε τους παραγωγούς να μείνουν στον τόπο τους και να κάνουν αυτό που αγαπούν και ελευθερωνόμαστε από το μεσάζοντα», εξηγεί ο κ.Φωτόπουλος.

Όλοι οι παραγωγοί που συνεργάζονται με τους «Ομοτράπεζους» έχουν πιστοποιημένα βιολογικά προϊόντα, τα οποία μαζεύουν λίγες ώρες προτού παραδώσουν τις παραγγελίες.

«Τα προϊόντα που παίρνουμε δεν είναι ποτέ πάνω από 12 ώρες μαζεμένα και επιπλέον, οι τιμές που ορίζουν οι παραγωγοί για όσα μας πουλάνε, είναι αρκετά χαμηλές, φτάνοντας πολλές φορές τις τιμές των συμβατικών προϊόντων», προσθέτει ο κ.Φωτόπουλος.

«Οι παραγωγοί με τους οποίους συνεργαζόμαστε είναι άνθρωποι, τους οποίους έχουμε επισκεφθεί και τους έχουμε γνωρίσει, ενώ η διανομή γίνεται από μας με μια μικρή επιβάρυνση στα προϊόντα για τα έξοδα μεταφοράς», συμπληρώνει.

Στόχος του κ.Φωτόπουλου είναι η παρέα, που αριθμεί μέχρι στιγμής 35 οικογένειες, να μεγαλώσει κι άλλο, ώστε να γίνονται μεγαλύτερες αγορές προϊόντων κατευθείαν από τους παραγωγούς, σε καλύτερες τιμές και φυσικά, πάντα με γνώμονα, τη βιολογική καλλιέργεια ως τρόπο ζωής των ίδιων των καλλιεργητών.



ΣΥΜΠΡΑΞΕΙΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ - ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ
ΟΙ ΟΜΟΤΡΑΠΕΖΟΙ ΑΝΟΙΓΟΥΝ ΤΟ ΔΡΟΜΟ

Συνέργεια μεταξύ καταναλωτών και παραγωγών: αυτήν τη νέα τάση στην αγορά των βιολογικών έκαναν πράξη οι Ομοτράπεζοι. Μια μικρή ομάδα πολιτών της Θεσσαλονίκης, που έβαλαν στο περιθώριο τους μεσάζοντες και πλέον προμηθεύονται άμεσα και πιο οικονομικά ό,τι επιθυμούν

Την απλή ιδέα αυτο-οργάνωσης, με τη δημιουργία ενός δικτύου καταναλωτών-παραγωγών αποφάσισε να υλοποιήσει ο 36χρονος Φώτης Φωτόπουλος τον περασμένο Απρίλιο. Αφορμή στάθηκαν οι εικόνες που κουβαλούσε από παιδί. Αιτία, το απρόσωπο σύστημα κατανάλωσης. «Ο πατέρας μου ήταν γεωπόνος. Εβλεπα, όταν πήγαινα μαζί του, ότι η ντομάτα είναι κάτι που βγαίνει από το χωράφι. Δεν παράγεται με το σελοφάν, ούτε πειράζει να τη μεταφέρεις στο πορτ-μπαγκάζ. Κουβεντιάζοντας με μια μικρή ομάδα ανθρώπων, μαζευτήκαμε 5 - 6 νοικοκυριά και τον Απρίλιο του 2009 ξεκινήσαμε τη συνεργασία μας με τον πρώτο παραγωγό».

Σήμερα, έπειτα από ενάμιση χρόνο, 30 οικογένειες συμμετέχουν ενεργά, για να αγοράσουν οπωροκηπευτικά, αλεύρι και ψωμί. Και το έμαθαν από στόμα σε στόμα. «Πρόκειται για νέες οικογένειες, τα παιδιά των οποίων είναι μέχρι την εφηβεία, ή μεμονωμένα άτομα που θέλουν να φροντίζουν τους εαυτούς τους. Πάντως, κανένας μας δεν ξεπερνά την ηλικία των 50».

Η διαδικασία

Η διαδικασία για τον «υποψήφιο» Ομοτράπεζο είναι απλή. Αφού επικοινωνήσει με το blog τους, η ηλεκτρονική του διεύθυνση θα καταχωριστεί σε μια λίστα. Τη Δεύτερα θα φτάσει στο ηλεκτρονικό του ταχυδρομείο ένας ενημερωτικός πίνακας με τα διαθέσιμα προϊόντα και το κόστος. Μέχρι την Τετάρτη θα πρέπει να κάνει την παραγγελία του και την Πέμπτη κάποιοι από την ομάδα θα πάνε στα ΚΤΕΛ ή στους ίδιους τους συνεργαζόμενους παραγωγούς να παραλάβουν τις παραγγελίες και να τις διοχετεύσουν στα τέσσερα σημεία διανομής για την παραλαβή. Η οικονομική διαχείριση γίνεται μέσω τραπεζικού λογαριασμού.

Οπως όμως όλες οι επιλογές που κάνεις ως καταναλωτής, έτσι και η επιλογή των Ομοτράπεζων έχει θετικά, αλλά και δυσκολίες. «Θετικό είναι ότι απολαμβάνεις τη γνώση και την αλληλεγγύη με κάποιους ανθρώπους, ενώ και οι τιμές είναι συμφέρουσες. Για την ακρίβεια, καλύτερες σε σχέση με την τιμή που θα σου δώσει ο ίδιος παραγωγός όταν θα τον βρεις σε μια βιολογική λαϊκή, χειρότερες από αυτές που θα λάβει ένας χονδρέμπορος», αναφέρει ο Φώτης. «Ομως, πληρώνεις και ένα τίμημα. Πρώτον, είναι αναγκαίος ο έγκαιρος προγραμματισμός με τους συνεργαζόμενους παραγωγούς. Δεύτερον, αντί να πας στη λαϊκή, θα πας στο σημείο διανομής. Τρίτον, δουλεύουμε μόνο με πιστοποιημένους καλλιεργητές, αλλά θα πρέπει να το εμπιστευτείς ή να το επιβεβαιώσεις ιδίοις όμμασιν».

Σε τι διαφέρουν

Τι σου προσφέρει λοιπόν ένα δίκτυο σαν τους Ομοτράπεζους σε σύγκριση με τη βιολογική λαϊκή; «Αν πας σε ένα χωράφι, βλέπεις πράγματα που δεν τα λέει κανένα χαρτί», υποστηρίζει ο Φώτης. «Είναι ακριβώς σαν να μπαίνεις στο σαλόνι ενός φίλου. Θα δεις ποιανού είναι τακτοποιημένα, ποιανού είναι χάος. Σχηματίζεις μια εικόνα για την καλλιεργητική του πρακτική, που καμία λαϊκή δεν μπορεί να σου δώσει. Βλέπω τον άπειρο που γύρισε τα χωράφια του από συμβατικά σε βιολογικά κι ακόμα μαθαίνει, σε σύγκριση με τον έμπειρο που γνωρίζει τεχνικές και πρακτικές που τις έμαθε με ιδρώτα και λάθη. Στο τέλος της ημέρας, εάν βάλεις δύο ντομάτες πάνω στο τραπέζι και δεν ξέρεις την ιστορία τους, το μόνο που θα σου δείξει τη διαφορά είναι η γεύση. Τυπικά όμως και οι δύο τηρούν τις διατάξεις».

Η Παυλίνα Λαζαρίδου, εξοικειωμένη με τα βιολογικά προϊόντα από τότε που έζησε για έξι μήνες στη Γερμανία και πικραμένη από τις υψηλές τιμές στα καταστήματα βιολογικών, έγινε αμέσως μέλος των Ομοτράπεζων. «Ξεκινήσαμε με δύο βασικά κριτήρια. Θέλαμε να ενισχύσουμε τους ντόπιους παραγωγούς, αλλά παράλληλα ήταν πολύ σημαντικό να ξέρουμε τι φτάνει στο πιάτο μας. Ποιος, πού, πώς το καλλιεργεί. Επισκεπτόμαστε τους παραγωγούς, περπατάμε στα χωράφια τους, βλέπουμε τι καλλιεργούν, πώς το καλλιεργούν, περνάμε χρόνο μαζί τους και παίρνουμε πληροφορίες για το τι μπαίνει μέσα μας, τι καταναλώνουμε».

Η αποκαλούμενη «συνεργατική κατανάλωση» στην κοντινή μας Ιταλία αλλά και στο εξωτερικό αποτελεί κοινή πρακτική. Οι οργανώσεις ολιγομελών ομάδων καταναλωτών, με στήριξη μάλιστα από τους τοπικούς θεσμούς αυτοδιοίκησης, αυξάνονται συνεχώς. Στην Ελλάδα, όπου ακόμα και η συνεργασία μεταξύ των παραγωγών σε επίπεδο συνεταιρισμών νοσεί, υπάρχει μέλλον; «Υπάρχει ο Σπόρος, το ΣΠΑΜΕ (Συνεταιριστική Παράκαμψη Μεσαζόντων), που έχουν πρατήριο με συμβατικά προϊόντα, υπάρχει μια νέα προσπάθεια στο Ηράκλειο παρόμοια με τη δική μας. Είμαι σίγουρος ότι υπάρχουν κι άλλα άτυπα δίκτυα που είναι δύσκολο να εντοπίσεις. Εμείς οι ίδιοι ως Ομοτράπεζοι αυξανόμαστε. Αυτό που μπορούμε να πετύχουμε, εάν αυτά τα παραδείγματα βρουν μιμητές, είναι να βοηθήσουμε τους παραγωγούς να κάνουν τον προγραμματισμό τους. Στη λαϊκή εμφανίζεσαι όποτε θέλεις, παίρνεις ό,τι θέλεις, όπου θέλεις. Εάν αυτός όμως ο άνθρωπος μπορεί να βασιστεί επάνω μας σε βάθος χρόνου, τότε θα μπορεί να αναπτυχθεί. Αυξάνουμε την αγοραστική μας δύναμη και βοηθάμε τους παραγωγούς».

Μπορείτε και εσείς

Τι πρέπει να κάνετε λοιπόν για να ξεκινήσετε το δικό σας δίκτυο; «Πρώτα από όλα πρέπει να εξετάσετε το κίνητρό σας», ξεκαθαρίζει ο Φώτης. «Εάν ξεκινάτε να σώσετε τον κόσμο, ξεγράψτε το, εάν ξεκινάτε να εξοικονομήσετε λεφτά, επίσης, εάν ξεκινάτε να κάνετε κάτι που δεν έχει κάνει κάποιος άλλος, θα κουραστείτε ή θα προσελκύσετε λάθος ανθρώπους. Βρείτε ανθρώπους με τους οποίους δεν έχετε επαγγελματική και φιλική σχέση, πάρτε τηλέφωνο σε ένα υπάρχον δίκτυο να σας πουν δυο - τρεις παραγωγούς και ξεκινήστε μια αλυσίδα από τηλέφωνα, για να εντοπίσετε τον κατάλληλο και μετά η επικοινωνία είναι απλή και ονομάζεται Διαδίκτυο».

Info: omotrapezoi.blogspot.com

διαβάστε ολόκληρο το κείμενο εδώ...

Τρίτη 4 Οκτωβρίου 2011

«Καταναλώνουμε ό,τι παράγουμε», επιλέγοντας Τοπικά & ελληνικά προϊόντα.


Να αντισταθούν στις «σειρήνες» του αποπροσανατολισμού της διαφήμισης καλεί τους πολίτες το Κίνημα Πολιτών «Καταναλώνουμε ό,τι παράγουμε»,
επιλέγοντας Τοπικά & ελληνικά προϊόντα.

Αλλωστε, με αυτόν τον τρόπο στηρίζουν την ελληνική παραγωγή ενώ βοηθούν την ελληνική οικονομία στην κρίσιμη αυτή περίοδο.
«Το “Προτιμώ ελληνικά” πρέπει να αποτελέσει τη νέα μόδα που θα ακολουθήσουμε όλοι, Ελληνίδες και Ελληνες, με πείσμα»,
http://www.tanea.gr/ellada/article/?aid=4658935

1 «Ρούχα και σχολικά - Προτιμώ ελληνικά»: Ηταν το σύνθημά μας για τη νέα σχολική χρονιά...
Τι πιο σημαντικό και δυναμικό, να συνδυαστεί η έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς με την αντίστοιχη έναρξη μιας νέας καταναλωτικής συνείδησης, που μέσω γονέων και εκπαιδευτικών θα περάσει ως μήνυμα και στη νέα γενιά.
2 Γιατί πρέπει να επιλέξουν οι καταναλωτές ελληνικά προϊόντα;
Γιατί στηρίζουμε την ελληνική παραγωγή, διατηρούμε τις θέσεις εργασίας και βοηθάμε την ελληνική οικονομία.
3 Είναι πιο ποιοτικά;
Σαφέστατα, γιατί παράγονται από ελληνικές επιχειρήσεις, που γνωρίζουν τις ανάγκες του έλληνα καταναλωτή .
4 Μήπως η τιμή τους είναι υψηλότερη;
Το πολλαπλό όφελος που προκύπτει για όλους μας από τη στήριξη των ελληνικών προϊόντων δεν μπορεί να αντισταθμιστεί από την κατανάλωση φθηνών και αμφίβολης ποιότητας εισαγόμενων προϊόντων.
5 Η μόδα μάς απομακρύνει από το «Προτιμώ ελληνικά»;
Το «Προτιμώ ελληνικά» πρέπει να αποτελέσει τη νέα μόδα, που θα ακολουθήσουμε όλοι, με πείσμα.
6 Οι διαφημίσεις;
Είναι αλήθεια ότι το ξένο πολυεθνικό επιχειρηματικό κεφάλαιο χρησιμοποιεί ως κυρίαρχο όπλο την διαφήμιση. Στο χέρι μας είναι να αντισταθούμε.
7 Πόσα πληρώνουμε για εισαγωγές προϊόντων;
Για το 2010 πληρώσαμε 27,4 δισ. ευρώ.
8 Υπάρχουν περιθώρια δυναμικότερης εξαγωγής τοπικών προϊόντων;
Υπάρχουν, αρκεί η Πολιτεία να σταθεί αρωγός και στη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα.
9 Αν αλλάξουμε καταναλωτική συμπεριφορά, θα «πέσουν» χρήματα στην ελληνική οικονομία;
Σίγουρα ναι, αν σκεφτεί κανείς ότι με τη μείωση των εισαγωγών κατά 20% θα «πέσουν» στην ελληνική οικονομία 10 δισ. ευρώ τον χρόνο, ποσό που, για παράδειγμα, είναι αρκετό να καλύψει δαπάνες για τη δημιουργία 600.000 νέων θέσεων εργασίας.
10 Πώς μπορεί να αναγνωρίσει κανείς τα ελληνικά προϊόντα;
Εάν ένα προϊόν έχει τους κωδικούς 520 ή 521 σε ποσοστό 95% είναι ελληνικό. Η ελληνική σημαία ή η ένδειξη Made in Greece στο πακέτο είναι συνήθως ένα καλό σημάδι για την ελληνικότητα του προϊόντος.
11 Τρώμε ελληνικά;
Δυστυχώς, ο σύγχρονος τρόπος ζωής μάς έχει απομακρύνει από τις παραδοσιακές διατροφικές μας συνήθειες.
12 Ερευνες δείχνουν πως τρεφόμαστε πιο... δυτικά και από τους Δυτικούς...
Εν πολλοίς αυτό είναι αλήθεια. Κι ένας από τους βασικούς στόχους του Κινήματος είναι να επανέλθουμε στο υγιεινό πρότυπο της ελληνικής διατροφής.
13 Γνωρίζουμε τα προϊόντα του τόπου μας;
Ναι, αλλά σε τοπικό επίπεδο. Στόχος μας είναι η γνωριμία του έλληνα καταναλωτή με τα προϊόντα που παράγονται σε όλη την Ελλάδα, όπως έγινε με την εκδήλωση «Ελληνικές Γευστικές Διαδρομές».
14 Αρκετοί εστιάτορες φαίνεται πως επιμένουν ελληνικά...
Το ελληνικό παραδοσιακό εστιατόριο και η ταβέρνα αποτελούν τους δυναμικότερους φορείς στήριξης της ελληνικής γαστρονομικής παράδοσης, συγκριτικού πλεονεκτήματος του τουρισμού μας που δεν έχουμε αξιοποιήσει.
15 Η ελληνική βιοτεχνία ειδών ένδυσης είναι ανταγωνιστική;
Δυστυχώς, οι πολιτικές των τελευταίων δεκαετιών δεν προστάτευσαν τον κλάδο της ένδυσης με αποτέλεσμα αυτή τη στιγμή να βρίσκεται σε πλήρη μαρασμό (έλλειψη κρατικού θεσμικού πλαισίου, παρεμπόριο, αθρόες εισαγωγές από τρίτες χώρες).
16 Η κρίση έχει βάλει «λουκέτο» σε πολλές επιχειρήσεις;
Ολοι οι παραγωγικοί κλάδοι πλήττονται πολλαπλά από την κρίση. Τα «λουκέτα» αποτελούν καθημερινό φαινόμενο και βασικός μας στόχος, σε συνεργασία με άλλους φορείς, είναι να αναστρέψουμε αυτή την κατάσταση και να επανεκκινήσουμε την παραγωγική μας μηχανή - μοναδικό δρόμο για την έξοδο της χώρας από την κρίση.
17 Ενας χρόνος Κίνημα Πολιτών - «Καταναλώνουμε ό,τι παράγουμε». Η αποδοχή από τους πολίτες;
Εξαιρετική. Τα καθημερινά μηνύματα στήριξης από τους πολίτες αλλά και από πολλές ελληνικές επιχειρήσεις, μας δίνουν τη δύναμη να συνεχίσουμε τις προσπάθειες.
18 Από τα πολιτικά κόμματα;
Στη συντριπτική πλειονότητα, τα πολιτικά κόμματα δέχτηκαν και στηρίζουν τον σκοπό και τους στόχους μας.
19 Ποιες είναι οι επόμενες δράσεις του Κινήματος;
Να μπούμε σε κάθε σχολείο της χώρας, να μεταφέρουμε το μήνυμα στη νέα γενιά και μέσα από τα παιδιά μας σε κάθε ελληνικό σπίτι, να αλλάξουμε νοοτροπίες και συνήθειες χρόνων. Ταυτόχρονα οι τοπικές επιτροπές του Κινήματος σε κάθε περιφέρεια της χώρας μεταλαμπαδεύουν τον κοινό σκοπό μέσα από ημερίδες, εκθέσεις...
20 Εσείς τρώτε και ντύνεστε ελληνικά;
Πρώτα πρέπει κανείς να πείσει τον εαυτό του και την οικογένειά του, για να μπορέσει να πείσει τους άλλους.
Ντύνομαι, τρώω, κάνω τουρισμό Τοπικά & ελληνικά.
διαβάστε ολόκληρο το κείμενο εδώ...

Τοπική Αυτοδιοίκηση και Πράσινη Κοινωνική Οικονομία

Στην εξαιρετικά δύσκολη εποχή που ζούμε, οι ΟΤΑ βρίσκονται αντιμέτωποι με νέα οξύτατα προβλήματα και οφείλουν να βρουν τρόπους να ανταποκριθούν.

Με τις δυσκολίες και τη δραματική πτώση των δεδομένων της ποιότητας ζωής στις ελληνικές πόλεις, το αίτημα για την προώθηση της αειφόρου ανάπτυξης στον αστικό χώρο είναι ένα κάθε άλλο παρά ανεπίκαιρο «αίτημα-ομπρέλα» για τους αγωνιώντες πολίτες. Σήμερα, μπορούμε να διεκδικούμε μια πόλη αξιοβίωτη, με υψηλή ποιότητα ζωής και οικολογική διαχείριση του αστικού περιβάλλοντος, μια πόλη που δρομολογεί αναπλάσεις με άξονα την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος.

Μπορούμε να οραματιζόμαστε μια πόλη-πολυλειτουργικό κύτταρο, με κοινωνική συνοχή και συλλογική ευημερία, με ήπιες δραστηριότητες, με υποστηρικτικές δομές κοινωνικής πρόνοιας στην τοπική κλίμακα και μηχανισμούς οργάνωσης και διοχέτευσης της αυθόρμητης προσφοράς για κοινωνική αλληλεγγύη, μια πόλη που θα προτάσσει την άνθηση του πολιτισμού και θα αναπτύσσει τις διαδικασίες άμεσης και συμμετοχικής δημοκρατίας των πολιτών, μιας συμμετοχικής δημοκρατίας που δεν θα αποτελεί επικοινωνιακό τρυκ και θα επεκτείνεται και επί της ουσίας στη δημοκρατική και ανοιχτή λήψη αποφάσεων επί της διαχείρισης των πόρων (μέσα από τις διαδικασίες του «συμμετοχικού προϋπολογισμού»).

Ταυτόχρονα όμως, υπάρχει σήμερα η επείγουσα ανάγκη-προτεραιότητα η Τοπική Αυτοδιοίκηση να εργασθεί για τη δημιουργία ενός νέου τοπίου ανάπτυξης, αξιοποιώντας σημαντικές ευκαιρίες και δυνατότητες που προσθέτουν μεγάλο αριθμό νέων θέσεων εργασίας, είτε άμεσα, μέσα από τη δημιουργία νέων δημοτικών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων είτε έμμεσα, μέσα από την υποστήριξη της λεγόμενης κοινωνικής επιχειρηματικότητας, της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομία (τρίτος τομέας).

Κοινωνική Οικονομία

Ως Κοινωνική Οικονομία ορίζεται ο χώρος που βρίσκεται ανάμεσα στον ιδιωτικό και τον δημόσιο τομέα της οικονομίας και όπου οι οικονομικές δραστηριότητες στοχεύουν σε κοινωνικούς σκοπούς· πρόκειται δηλαδή για δραστηριότητες μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που παράγουν κοινωνικό και ατομικό όφελος.

Δίπλα από την εμπορευματική οικονομία (που υλοποιείται από τους οικονομικούς φορείς και ρυθμίζεται από τις δυνάμεις της αγοράς), και τη δημόσια ή κρατική (η οποία υλοποιείται από το κράτος με βάση την αναδιανεμητική αρχή), υπάρχει και η οικονομία που υλοποιείται από τους πολίτες με δική τους πρωτοβουλία και δεν διέπεται από την αρχή του ανταγωνισμού αλλά από τις αρχές της αμοιβαιότητας, της συνεργατικότητας και της εμπιστοσύνης.

Η κοινωνική οικονομία περιλαμβάνει ένα πλήθος δράσεων, άλλες χρηματικού χαρακτήρα και άλλες μη εκχρηματισμένες. Στις εκχρηματισμένες δράσεις κοινωνικής οικονομίας, τα έσοδα από την οικονομική δραστηριότητα των κοινωνικών επιχειρήσεων κατευθύνονται αφενός στους παραγωγούς, οι οποίοι εξασφαλίζουν δίκαιο και αξιοπρεπές εισόδημα, αφετέρου αξιοποιούνται για τη βελτίωση της εν λόγω δραστηριότητας και δεν αποτελούν το βασικό κίνητρο της επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την Ελλάδα, όπου ακόμη δεν έχει αναπτυχθεί η κοινωνική οικονομία, έχουν στη φάση της ζητούμενης αρχικής ανάπτυξης οι μη εκχρηματισμένες δράσεις. Όπως δείχνει η διεθνής εμπειρία, κυρίως σε Γαλλία και Γερμανία όπου έχει αναπτυχθεί η κοινωνική οικονομία, ιδίως την τελευταία δεκαετία (ενδεικτικά, στη Γαλλία υπάρχουν περίπου 500 ενώσεις κοινωνικής οικονομίας διαφόρων μορφών –συνεταιρισμοί, δίκτυα κλπ.– στις οποίες σήμερα συμμετέχουν 25.000 νοικοκυριά), τα πρώτα βήματα έγιναν από δράσεις που δεν διαμεσολαβήθηκαν από χρηματικές ροές. Παραδείγματα τέτοιων δράσεων, εξαιρετικά πρόσφορων για τις παρούσες κοινωνικο-οικονομικές συνθήκες της Ελλάδας είναι:

- δίκτυα και χώροι δωρεάν ανταλλαγής αντικειμένων

- δίκτυα ανταλλαγής δωρεάν κοινωνικών υπηρεσιών

- σημεία δωρεάν επισκευής χρηστικών αντικειμένων

- ανάπτυξη δραστηριοτήτων μικρογεωργίας και αυτοκατανάλωσης

Στο ευρωπαϊκό πλαίσιο, η κοινωνική οικονομία αποτελεί μια σημαντική θεσμικά διακριτή σφαίρα άσκησης κοινωνικής πολιτικής στην Ε.Ε. Η οικονομική βιωσιμότητα είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την κοινωνική βιωσιμότητα, την ένταξη δηλαδή και ενσωμάτωση του πολίτη, μέσω της εργασίας, στην κοινότητα. Η σημερινή ευρωπαϊκή πολιτική κοινωνικής ενσωμάτωσης έχει σκοπό να μοιράσει τις ευκαιρίες και να στηρίξει ένα σύστημα διανομής αυτών των ευκαιριών ως μόνιμες υπηρεσίες για όλους τους πολίτες.

Το μοντέλο οργάνωσης των μορφών κοινωνικής οικονομίας όπως είναι οι υπηρεσίες για μητέρες, παιδιά, ηλικιωμένους, μετανάστες, για το περιβάλλον και τον πολιτισμό, έχει δημιουργήσει τα τελευταία χρόνια στην Ευρώπη νέες συνθήκες στη λειτουργία της αγοράς εργασίας αλλά και του κεφαλαίου, συνθήκες οι οποίες πλέον παράγουν άμεσο κοινωνικό όφελος, όπως μείωση του κόστους των υπηρεσιών και βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος.

Στη χώρα μας η πρόκληση της κοινωνικής οικονομίας έχει να κάνει με μια νέα οργάνωση της διακυβέρνησης της κοινωνίας των πολιτών σε μια συγκεκριμένη και όχι μόνο συμβολική/δεοντολογική τροχιά. Η κοινωνική οικονομία αποτελεί το πρόκριμα για την καλή λειτουργία της κοινωνίας των πολιτών. Στη χώρα μας, με τη μεγάλη άτυπη οικονομία της "επιβίωσης", η κοινωνική οικονομία αποτελεί τη βιώσιμη απάντηση κοινωνικής πολιτικής και ένα αναγκαίο πλαίσιο εφαρμογής του Ε.Σ.Π.Α. (2007-2013), με πολλαπλά κοινωνικά και οικονομικά οφέλη.

Πράσινη Κοινωνική Οικονομία

Η κοινωνική οικονομία αποτελεί μια ενεργητική παρέμβαση που είναι δυνατόν να εξελίσσεται ταυτόχρονα προς την κατεύθυνση της αειφορίας και ειδικότερα σε όφελος της ανάπτυξης της πράσινης οικονομίας, καθώς συνδυάζει πολλαπλά οφέλη, κοινωνικού και περιβαλλοντικού χαρακτήρα. Αν και η κοινωνική οικονομία κινείται παράλληλα με το πλαίσιο των αγορών, έχει την ιδιαιτερότητα να στηρίζεται σε ευρεία κοινωνική βάση, να υιοθετεί συλλογικά κριτήρια κατανομής κερδών, να αναπτύσσει ιδιαίτερη σχέση αλληλεγγύης με το περιβάλλον και να προωθεί την κοινωνική συνοχή. Επίσης, οι οργανισμοί της κοινωνικής οικονομίας δημιουργούν θέσεις απασχόλησης σύμφωνα με τις αρχές της κοινωνικής αλληλεγγύης (εργασιακή ενσωμάτωση των κοινωνικών ομάδων που είναι αποκλεισμένες από την αγορά εργασίας), ενώ σε πολλές περιπτώσεις παρέχουν δωρεάν κοινωφελείς υπηρεσίες.

Σε γενικές γραμμές, η κοινωνική οικονομία συνδέεται ή δραστηριοποιείται στα παρακάτω πεδία:

- κοινωνική ενσωμάτωση

- τοπική ανάπτυξη

- βιώσιμη ανάπτυξη

- πρόληψη κοινωνικών ανισοτήτων

- ενίσχυση του κοινωνικού ιστού και ενδυνάμωση του κοινωνικού κεφαλαίου.

Στην παρούσα συγκυρία, η στόχευση της πράσινης κοινωνικής οικονομίας αποκτά προστιθέμενη κοινωνική και περιβαλλοντική αξία. Η οικονομική κρίση που βιώνει η Ελλάδα, αναδεικνύει τα αδιέξοδα του «τυφλού» αναπτυξιακού μοντέλου που ακολούθησε η χώρα τα τελευταία 30 χρόνια, ενός μοντέλου που βασίστηκε στην εξωπραγματική υπόθεση ότι η καταστροφή του περιβάλλοντος και η υπερεκμετάλλευση των φυσικών πόρων μπορούσαν να γίνονται αζημίως, χωρίς να πληρώνει κανείς το κόστος των συνεπειών.

Ωστόσο τα αδιέξοδα στη σημερινή συγκυρία δημιουργούν νέες προοπτικές ανάταξης της εθνικής οικονομίας και διατήρησης της κοινωνικής συνοχής. Πώς; Με τη δημιουργία θέσεων εργασίας και ενίσχυσης του οικογενειακού εισοδήματος μέσω της προώθησης της πράσινης κοινωνικής οικονομίας.

Ως πράσινη κοινωνική οικονομία θα μπορούσε να περιγραφεί το είδος εκείνο της κοινωνικής οικονομίας όπου οι παραγωγικές και καταναλωτικές δραστηριότητες που εμπερικλείει προστατεύουν και βελτιώνουν το περιβάλλον. Δράσεις που εξασφαλίζουν τη μακρά χρήση των προϊόντων, βελτιώνουν τη γη με οικολογικές καλλιεργητικές μεθόδους, μειώνουν τις αποστάσεις για τους μετακινούμενους, ευνοούν την αυτοκατανάλωση και βελτιώνουν τον αστικό χώρο, αποτελούν συστατικά στοιχεία της πράσινης κοινωνικής οικονομίας. Έτσι, τελικά η πράσινη κοινωνική οικονομία επιτυγχάνει σε μια κρίσιμη διπλή στόχευση: ενισχύει οικονομικά τους ασθενέστερους, εξασφαλίζοντας καλύτερους όρους προστασίας και βελτίωσης του περιβάλλοντος.

Έχοντας υιοθετήσει πλέον ως χώρα τη στρατηγική επιλογή της πράσινης ανάπτυξης, οι κοινωνικοί φορείς καλούμαστε να απαντήσουμε στο ερώτημα «πώς μαζικοποιείται σήμερα μια πράσινη στροφή στην κατανάλωση και γενικότερα στη σχέση του ανθρώπου με το φυσικό περιβάλλον;». Στο ερώτημα αυτό, η απάντηση δεν μπορεί να έρθει από πάνω, πχ από τις οργανωμένες κρατικές υπηρεσίες, που διακρίνονται για έλλειψη ευελιξίας και προσαρμοστικότητας, αλλά από την ενεργοποίηση των κοινωνικών δυνάμεων. Σε αυτή την προσπάθεια, κομβικό ρόλο οφείλει και μπορεί να έχει η Τοπική Αυτοδιοίκηση μέσα από γόνιμες συνέργειες με κοινωνικές και περιβαλλοντικές οργανώσεις.

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι σήμερα σε θέση να ανακατευθύνει τις ποικίλες δράσεις της προς την πράσινη κοινωνική οικονομία, σε ένα ευρύ φάσμα από δραστηριότητες που μένει να αναπτυχθούν από τις κοινωνικές δυνάμεις. Δράσεις όπως η μη εκχρηματισμένη ανταλλαγή προϊόντων, τα δίκτυα κοινωνικής αλληλεγγύης, οι κοινωνικές δικτυώσεις δωρεάν ανταλλαγής υπηρεσιών, η χρήση τοπικών νομισμάτων, η δημιουργία δικτύων επισκευών κ.α. αποτελούν ορισμένες μόνο προτάσεις προς τη ζητούμενη κατεύθυνση.

Ενδεικτικές δράσεις Πράσινης Κοινωνικής Οικονομίας

Α. Στέγη, κοινωνική πολιτική υποστήριξη ευπαθών ομάδων

Αξιοποίηση των ακινήτων της ΚΕΔ (κενά και μη εκμεταλλευόμενα διαμερίσματα) για την απόδοση μέσω του δήμου σε φτωχές οικογένειες με πολύ χαμηλό τίμημα. Δημιουργία προγραμμάτων ανάλογων με τα προγράμματα εργατικής κατοικίας. Βασική υποχρέωση των ενοίκων: η μερική ανακαίνιση των παραχωρούμενων διαμερισμάτων και η καλή συντήρησή τους. Σύναψη προγραμματικής σύμβασης με ΚΕΔ (στην οποία θα εκχωρείται μέρος του συμβολικού ενοικίου).

Να ζητηθεί από την Εκκλησία η παραχώρηση με τους ίδιους όρους με την ΚΕΔ των επίσης χιλιάδων κλειστών διαμερισμάτων-κληροδοτημάτων που διαθέτει, για τη στέγαση φτωχών οικογενειών.

Εντοπισμός από τις υπηρεσίες του δήμου και παραχώρηση σχολαζουσών κληρονομιών (πολλές χιλιάδες διαμερίσματα) ως στέγη σε άστεγες οικογένειες, άπορους κλπ.

Θεμιτή κατοχή άδειων κτιρίων για άστεγους και για στέγαση επιχειρηματικών δράσεων κοινωνικής οικονομίας.[ Πρόσφατα έχει αναδειχθεί νομικά η έννοια της «θεμιτής κατοχής», με το σκεπτικό ότι μια σχολάζουσα ιδιοκτησία, και όχι μόνο, αξιοποιείται με μεσεγγυητή την αυτοδιοίκηση για σοβαρό κοινωνικό σκοπό, όπως η στέγαση άστεγων].

Αξιοποίηση σχολαζουσών κληρονομιών από επιχειρήσεις κοινωνικής οικονομίας

Συνεργασία με ΜΚΟ για ανθρωπιστικό έργο, ψυχολογική υποστήριξη, καταπολέμηση ναρκωτικών, οικονομική στήριξη φτωχών.

Παροχή ελεύθερων κτιρίων σε ΜΚΟ για υποδομές (έμμεση επιδότηση).

Εθελοντές για υποστήριξη ηλικιωμένων.

Εθελοντές για ανακαίνιση σπιτιών για άπορους και ηλικιωμένους.

Μαθήματα κοινωνικής προσφοράς (παροχή πρώτων βοηθειών, μαθήματα πυρασφάλειας και αντιμετώπισης έκτακτων περιστατικών, όπως σεισμοί και πλημμύρες).

Πρωτοβουλίες δια βίου μάθησης (σεμινάρια, διαλέξεις, μαθήματα) για ενήλικες.

Φροντιστηριακή υποστήριξη μαθητών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, με δωρεάν διδακτική στήριξη και δωρεάν ή πολύ φθηνό φροντιστήριο στο σχολείο το απόγευμα.

Β. Υποστήριξη εισοδήματος και νεανικής επιχειρηματικότητας

Ίδρυση Ηθικής Τράπεζας. Αντικείμενο, η χρηματοδότηση της νεανικής καινοτόμου επιχειρηματικότητας μικρής κλίμακας και της κοινωνικής οικονομίας. Επίσης, υποστήριξη της επανέναρξης εργασίας για τους ανέργους, με bridge loans (πχ 800-1200 Ευρώ μηνιαίως σε οικογένειες με ανεργία για 1-2 χρόνια, μέχρι να αποκατασταθούν εργασιακά και να επιστρέψουν τα χρήματα). Δάνεια όχι πολύ μεγάλων ποσών, με μακρά αποπληρωμή και χαμηλό επιτόκιο (2-3%). Το αρχικό κεφάλαιο που απαιτείται θα μπορούσε να σχηματισθεί από επιφανείς οικονομικά πολίτες που θα προσκληθούν να συμβάλουν (θα παίρνουν και καλύτερο επιτόκιο). Οι ΟΤΑ που θα εμπλέκονται θα εγγυώνται τα ποσά –πχ μέχρι 150.000 – 200.000 ανά καταθέτη. Εναλλακτικά, θα μπορούσε –φθηνότερα, χωρίς εγγυητική επιστολή στην Τράπεζα της Ελλάδας- να πρωτοστατήσουν οι ΟΤΑ για να ανοίξουν παραρτήματα ηθικές τράπεζες από άλλες χώρες της Ε.Ε..

Αναστηλώσεις-αναπαλαιώσεις κτιρίων με χρηματοδοτήσεις από τράπεζες και συνεκμετάλλευση 50-50% των κτιρίων

Σεμινάρια αυτοκατανάλωσης (εκμάθηση παραγωγής τροφών –ζυμαρικά, μαρμελάδες-, μαθήματα μαγειρικής κοκ)

Συνεταιρισμοί γυναικών που μαγειρεύουν φρέσκα καθημερινά - κιόσκια διάθεσης παντού, καλές τιμές (ένταση εργασίας)

Μόνιμες λαϊκές αγορές τοπικών και βιολογικών προϊόντων

Επαναχρησιμοποίηση προϊόντων, ελεύθερο ανταλλακτήριο ειδών σε καλή κατάσταση, ανταλλαγές βιβλίων κοκ

Ενθάρρυνση ίδρυσης και λειτουργίας συνεταιρισμών κοινόχρηστών αυτοκινήτων.

Οργάνωση θεματικών δράσεων για επισκέπτες από ομάδες κοινωνικής οικονομίας (π.χ. περίπατοι ειδικού ενδιαφέροντος στην πόλη, όπως περίπατοι σε αρχαιολογικούς χώρους κοκ), διάχυση της τεκμηριωμένης έντυπης και ηλεκτρονικής ενημέρωσης προς κάθε ενδιαφερόμενο για την ιστορία, τα αξιοθέατα και τα δρώμενα σε κάθε πόλη-περιφέρεια, ανάπτυξη σύγχρονων πολιτιστικών γεγονότων, ακόμη και σε καθημερινή βάση κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου (συναυλίες από μικρά σχήματα, θεατρικά δρώμενα, φεστιβάλ και γιορτές γευσιγνωσίας, κοκ), παράλληλα με την συστηματική ανάπτυξη ειδικών μορφών τουρισμού (συνεδριακός, θρησκευτικός, γαμήλιος τουρισμός, οικοτουρισμός στην πόλη - birdwatching κ.α.).

Γ. Υποστήριξη ανάπτυξης πράσινης κοινωνικής οικονομίας

Συνεταιρισμοί τεχνιτών που επισκευάζουν διάφορα αγαθά.

Προώθηση συνεταιρισμών παραγωγών-καταναλωτών βιολογικών προϊόντων. Μικροί βιοκαλλιεργητές παραγωγοί θα μπορούσαν με την υποβοήθηση του δήμου να οργανωθούν σε κλειστά δίκτυα διάθεσης και διανομής με τους καταναλωτές. Παραμερίζοντας το παράλογο κέρδος των μεσαζόντων με έναν αποτελεσματικό μηχανισμό διανομής, οι απεγνωσμένοι σήμερα βιοπαραγωγοί θα μπορούσαν να διαθέσουν τα προϊόντα τους σε πολύ καλύτερες τιμές (σε δίκαιη τιμή παραγωγού) σε εκατοντάδες χιλιάδες καταναλωτές που διψούν για φθηνά ποιοτικά βιολογικά προϊόντα. Η οργάνωση των δικτύων θα δημιουργούσε πολλές νέες θέσεις εργασίας στους χώρους συσκευασίας και διάθεσης, καθώς και στο σύστημα διανομής. Τα οφέλη από μια τέτοια δικτύωση θα ήταν πολλά. Το κύριο όφελος έχει να κάνει με τη διασφάλιση της συνέχισης της ενασχόλησης των παραγωγών με τη βιολογική γεωργία. Επίσης, η επιτυχής λειτουργία του μοντέλου αυτού θα ενθάρρυνε πολλές χιλιάδες ακόμη αγρότες μικρής και μεσαίας παραγωγικής δυνατότητας να στραφούν στη βιολογική γεωργία. Τέλος, σημαντικά θα ήταν και τα οφέλη για την προστασία και τη βιωσιμότητα σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα των πιο πολύτιμων φυσικών πόρων της χώρας: του νερού, που σήμερα κατασπαταλείται παράλογα στις αρδεύσεις, και των εδαφών, που έπειτα από μερικές δεκαετίες εντατικής χημικής γεωργίας κινδυνεύουν με οριστική απόσυρση.

Δίκτυα ανταλλαγής δωρεάν υπηρεσιών (μαθήματα ξένων γλωσσών, baby sitting, φροντίδα ηλικιωμένων, μαστορέματα), μεταξύ των δημοτών, από λίστες ενδιαφερόμενων που θα οργανώνει ο δήμος (έχει εφαρμοσθεί σε Παρίσι, Βιέννη και αλλού).

ΤΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ ΩΣ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ ΤΗΣ ΠΡΑΣΙΝΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ

Ως κοινωνικά δίκτυα ορίζονται τα πολυδιάστατα συστήματα επικοινωνίας και διαμόρφωσης της ανθρώπινης πρακτικής και της κοινωνικής ταυτότητας. Τα κοινωνικά δίκτυα ορίζονται επίσης και ως το άθροισμα των προσωπικών επαφών μέσω των οποίων το άτομο διατηρεί την κοινωνική του ταυτότητα, λαμβάνει συναισθηματική υποστήριξη, υλική ενίσχυση και συμμετοχή σε υπηρεσίες, έχει πρόσβαση σε πληροφορίες και αναπτύσσεται δημιουργώντας νέες κοινωνικές επαφές.

Τα κοινωνικά δίκτυα είναι λοιπόν οι νέες μορφές κοινωνικής αυτο-οργάνωσης που προωθούν την ουσιαστική συμμετοχή των πολιτών τόσο στα κοινά όσο και στις παραγωγικές και οικονομικές λειτουργίες της κοινωνίας. Είναι δίκτυα εθελοντικά και αυτενεργά, δίκτυα που δεν κατευθύνονται από πολιτικά, επιχειρηματικά ή άλλα κέντρα εξουσίας, δίκτυα τα μέλη των οποίων προέρχονται από το πιο δραστήριο και συνειδητοποιημένο τμήμα της Κοινωνίας των Πολιτών.

Η δράση αυτών των δικτύων μπορεί να είναι φυσικά και επιχειρηματική, προς την κατεύθυνση πάντα της κοινωνικής, και εν προκειμένω πράσινης, επιχειρηματικότητας. Η ανάπτυξη της Πράσινης Κοινωνικής Οικονομίας, που προϋποθέτει την ύπαρξη και την απρόσκοπτη λειτουργία των κοινωνικών δικτύων σε οριζόντια συνεργασία, είναι ένας ασφαλής και προνομιακός δρόμος για τη διέξοδο από την πολύπλευρη κρίση που μαστίζει την ελληνική κοινωνία – κρίση όχι μόνον οικονομική, αλλά ταυτόχρονα και κρίση αξιών και πολιτισμού, και εντέλει κρίση πολιτική. Παράλληλα, η εξάπλωση των κοινωνικών δικτύων αποτελεί ασπίδα κατά της υποβάθμισης και της απαξίωσης του περιβάλλοντος, αστικού και μη. Η απουσία των κλασικών επιχειρηματικών κινήτρων του κέρδους και της οικονομικής επέκτασης, αφού τη θέση τους καταλαμβάνει το δημόσιο και κοινοτικό συμφέρον, το «συμφέρον της γειτονιάς», εγγυάται την ευόδωση των στόχων αυτών των δικτύων και ταυτόχρονα την ενίσχυση της πράσινης κοινωνικής ανάπτυξης προς την κατεύθυνση της αειφορίας σε όλα τα επίπεδα, κι όχι μόνο στο οικονομικό.

Αν το καλοσκεφτούμε, στη χώρα μας, υφίστανται χιλιάδες σύλλογοι. σωματεία και οργανώσεις, όμως το ποσοστό κοινωνικής επιχειρηματικότητας, πόσο μάλιστα πράσινης, είναι πολύ μικρό σε σύγκριση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Κι εδώ καλούνται οι επιχειρηματικοί φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης να παίξουν έναν σημαντικό και δημιουργικό ρόλο, μακριά από γραφειοκρατικές αντιλήψεις και αγκυλώσεις του παρελθόντος.

Τελικά, ένα μεγάλο στοίχημα για τον Καλλικράτη είναι να προωθήσει δυναμικά και συγκροτημένα την οριζόντια συνεργασία των περιβαλλοντικά και κοινωνικά ευαίσθητων δικτύων των ενεργών πολιτών με τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με στόχο την ανάπτυξη της Πράσινης Κοινωνικής Οικονομίας ως αναγκαίας προϋπόθεσης μιας υγιούς και διόλου υποταγμένης σε υπερκείμενα συμφέροντα πράσινης ανάπτυξης. Έτσι θα δημιουργηθούν και οι όροι για την ευόδωση της πράσινης επιχειρηματικότητας ως εγγύησης για ένα βιώσιμο και κοινωνικά λειτουργικό αστικό περιβάλλον.

Οι προκλήσεις είναι παρούσες σε μια πολύ δυσμενή συγκυρία για τη χώρα μας. Το τρίπτυχο: Τοπική Αυτοδιοίκηση-Κοινωνικά Δίκτυα– Πράσινη Κοινωνική Οικονομία μπορεί να αποδειχθεί ως ένας από τους προσφορότερους δρόμους για την υπέρβαση της κρίσης και τη δημιουργία μιας καινούργιας κοινωνικής πραγματικότητας – πράσινης, αλληλέγγυας και αειφόρας.

*Μέλη της Π.Π.Ε. της ΔΗΜΑΡ

[Γιάννης Σακιώτης, http://politicalreviewgr.blogspot.com, 26/02/2011 Εισήγηση στη διημερίδα «Αυτοδιοίκηση: Μεταρρύθμιση και Δημοκρατική Ανασυγκρότηση» της Δημοκρατικής Αριστεράς (26 Φεβρουαρίου 2011)]
διαβάστε ολόκληρο το κείμενο εδώ...