Τετάρτη 26 Δεκεμβρίου 2012

Σχολικά συσσίτια για όλους τους μαθητές

Εκατοντάδες χιλιάδες παιδιά πεινούν στην Ελλάδα – “Λεφτά για τη σίτιση των παιδιών μας υπάρχουν. Τελεία”

Σχολικά συσσίτια για όλους τους μαθητές ζητάει το Ενιαίο Μέτωπο Ιατρικής Αλληλεγγύης

Ο αριθμός των παιδιών που υποσιτίζονται στον ελλαδικό χώρο αυξάνει διαρκώς. Παιδιά αδυνατούν να αποδώσουν στο σχολείο, αδυνατούν να συμμετέχουν ενεργά στο μάθημα της γυμναστικής, ζαλίζονται, λιποθυμούν, απουσιάζουν ή/και σταματούν το σχολείο, λόγω υποσιτισμού.

Όπως επισημαίνει σε”σχετική του ανακοίνωση το Ενιαίο Μέτωπο Ιατρικής Ελληλεγγύης: “Σύμφωνα με την έκθεση της Unicef για την κατάσταση της παιδικής φτώχειας στην Ελλάδα, το 2010 υπολογίζεται ότι 440.000 ανήλικοι ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας, ενώ το 1/5 των φτωχών νοικοκυριών με παιδιά είναι οικονομικά αδύναμο για διατροφή με κοτόπουλο, κρέας, ψάρι ή λαχανικά ίσης θρεπτικής αξίας.

Αν σκεφτεί κανείς πόσο έχει επιδεινωθεί η οικονομική κατάσταση από το 2010 μέχρι σήμερα, μπορεί να εκτιμήσει ότι ο πραγματικός αριθμός των παιδιών που πεινούν, ανέρχεται σε εκατοντάδες χιλιάδες, πολύ μεγαλύτερος από όσο φαίνεται ή καταγράφεται στις λίστες για τα σχολικά κουπόνια.

Το πρόβλημα έχει μέχρι σήμερα αποπειραθεί να αντιμετωπίσει η πολιτεία με πρόχειρες λύσεις «πλαστικού επιδέσμου», οι οποίες όμως παρουσιάζουν συνοδούς δυσκολίες. Π.χ. οι λίστες των υποσιτιζόμενων μαθητών για την παροχή δωρεάν πρόχειρης τροφής μέσω κουπονιών από το κυλικείο του σχολείου:

α) αφήνουν ανέπαφο ένα μεγάλο κρυφό αριθμό υποσιτιζόμενων μαθητών, οι οποίοι αποκρύπτουν απόλυτα την ανάγκη τους, για να μην στιγματιστούν,

β) καθιστούν τα παιδιά ευάλωτα θύματα σχολικού εκφοβισμού (έχουν αναφερθεί περιπτώσεις όπου συμμαθητές τους τα κορόιδευαν «να, ο φτωχούλης, τρώει από τα κουπόνια» κλπ.),

γ) δεν καλύπτουν τις πραγματικές και αυξημένες διατροφικές ανάγκες του παιδιού, καθώς τα προϊόντα των σχολικών κυλικείων είναι συχνά χαμηλής διατροφικής αξίας (τυρόπιτες, κρουασάν, αναψυκτικά κλπ.) και οι οποίες ανάγκες, λόγω των καταστάσεων, δεν καλύπτονται ούτε στο σπίτι.

Μια άλλη λύση που έχει δοκιμαστεί είναι τα προγράμματα δωρεάν σίτισης προς όλους τους μαθητές κάποιων επιλεγμένων σχολείων από μη κρατικά ιδρύματα, οργανισμούς ή εταιρείες. Αυτά εξαλείφουν μεν την σημαντική παράμετρο της στοχοποίησης συγκεκριμένων παιδιών (καθώς όλα τα παιδιά στο επιλεγμένο σχολείο εισπράττουν δωρεάν γεύμα), δεν αποτελούν όμως συνολική λύση στο πρόβλημα, καθώς σε ΟΛΑ τα σχολεία της χώρας σήμερα, ανεξαρτήτως περιοχής, υπάρχουν κάποιοι μαθητές οι οποίοι υποσιτίζονται.

Η περιοχή στην οποία βρίσκεται ένα σχολείο δεν μπορεί να αποτελέσει πλέον κριτήριο πιθανής ανέχειας, καθώς η κρίση έχει πλήξει την πλειοψηφία των ελληνικών οικογενειών, ακόμη και εκείνων που μέχρι πρότινος θεωρούνταν ευκατάστατες. Επίσης, οι χορηγίες σίτισης από ιδιωτικούς οργανισμούς είναι προσωρινή και ασταθής (τι θα γίνει αν ο οργανισμός αποφασίσει τη διακοπή της χορηγίας;), ενώ δημιουργούνται ερωτηματικά σχετικά με θέματα διαφήμισης στο σχολικό περιβάλλον.

Γνωρίζοντας ότι με την επιδρομή των νέων δρακόντειων μέτρων, το φαινόμενο του υποσιτισμού των παιδιών στην Ελλάδα, αναμένεται στους επόμενους μήνες να ενταθεί και να επεκταθεί δραματικά, το Ενιαίο Μέτωπο Ιατρικής Αλληλεγγύης του ΕΠΑΜ, προτείνει και καλεί όλους τους εμπλεκόμενους και ενδιαφερόμενους φορείς να υποστηρίξουν την ακόλουθη πρόταση:

Να ξεκινήσει άμεσα κρατικό πρόγραμμα δωρεάν παροχής ενός τουλάχιστον πλούσιου δεκατιανού γεύματος σε όλους τους μαθητές, όλων των σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας. Το γεύμα αυτό, θα πρέπει να είναι υψηλής διατροφικής αξίας (γάλα/γιαούρτη, σάντουιτς με τυρί/ζαμπόν ή βραστό αυγό, φρούτο εποχής και με εναλλακτικές επιλογές για παιδιά που είναι αλλεργικά σε κάποια συστατικά), με προϊόντα από Έλληνες παραγωγούς μόνο, χωρίς μεσάζοντες και χωρίς να προωθούνται συγκεκριμένες εταιρίες. Όσοι μαθητές δεν καταναλώσουν το γεύμα, θα ενθαρρύνονται να το πάρουν στο σπίτι.

Πριν μερικούς μήνες, το Υπουργείο Παιδείας ενέκρινε την διανομή γευμάτων μπανάνας (!) συγκεκριμένης εταιρίας, σε συγκεκριμένα σχολεία στα πλαίσια του μαθήματος της ευέλικτης ζώνης, για την προώθηση της υγιεινής διατροφής. Δεν μπορεί ο χώρος του σχολείου να αποτελέσει διαφημιστική πασαρέλα ιδιωτικών συμφερόντων, ούτε μπορεί το φλέγον ζήτημα της σίτισης των παιδιών να αντιμετωπισθεί με πρόσκαιρα ημίμετρα διαφορετικής στοχοθέτησης, όπως το ανεπαρκές ευρωπαϊκό πρόγραμμα υγιεινής διατροφής (ποίας διάρκειας αλήθεια;) «γάλα και φρούτο», που ανακοινώθηκε πρόσφατα από το Υπουργείο Παιδείας.

Χρειάζεται ολοκληρωμένη λύση από το κράτος κι ας σταματήσουμε να κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας! Το πρόβλημα στην Ελλάδα σήμερα είναι πρόβλημα παιδικού υποσιτισμού, όχι πρόβλημα υγιεινής διατροφής! Είναι χρέος της ελληνικής πολιτείας να μεριμνήσει άμεσα για τη σωστή σίτιση όλων των παιδιών της, ιδιαίτερα σε μια εποχή, που οι γονείς τους βρίσκονται στην απελπισμένη κατάσταση να μην μπορούν να τους παρέχουν τα βασικά για την επιβίωσή τους, ακριβώς λόγω των πολιτικών, που οι ίδιες οι κυβερνήσεις (εγχώριες και ευρωπαϊκές) επέλεξαν και που αποτελούν τη ρίζα του προβλήματος. Δεν επιτρέπεται καμία δικαιολογία τύπου «δεν υπάρχουν λεφτά». Για τη σίτιση των παιδιών μας, λεφτά υπάρχουν. Τελεία.

Συστρατευόμαστε με οποιοδήποτε φορέα επιθυμεί να δραστηριοποιηθεί ανιδιοτελώς προς αυτήν την κατεύθυνση, πριν εκραγεί η διατροφική ωρολογιακή βόμβα, που οι ίδιες οι κυβερνητικές πολιτικές έχουν ενεργοποιήσει, με θύματα τα παιδιά μας.
διαβάστε ολόκληρο το κείμενο εδώ...

Σάββατο 15 Δεκεμβρίου 2012

Η ΑΜΕΣΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ

http://oikonomouyorgos.blogspot.gr/2012/09/blog-post_8276.htm

[Δημοσιεύθηκε στο Γ. Ν. Οικονόμου (επιμ.), Η γένεση της δημοκρατίας και η σημερινή κρίση. Μελέτες για τον Κορνήλιο Καστοριάδη, Ευρασία, Αθήνα, 2011]

 

Γιώργος Ν. Οικονόμου

Δρ Φιλοσοφίας
oikonomouyorgos.blogspot.com 

H ΑΜΕΣΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ
http://oikonomouyorgos.blogspot.gr/2012/09/blog-post_8276.htm

διαβάστε ολόκληρο το κείμενο εδώ...

Πέμπτη 13 Δεκεμβρίου 2012

Υπαρκτός καινούργιος κόσμος: Κοινωνική/Αλληλέγγυα και Συνεργατική Οικονομία

Το καινούργιο βιβλίο του Γιώργου Λιερού

Τελικά, τι είναι η «κοινωνική οικονομία» για την οποία γίνεται τόσος λόγος τελευταία; Γιατί μιλάμε παράλληλα και για «αλληλέγγυα και συνεργατική οικονομία»; Τα εγχειρήματα αυτοδιαχείρισης και συνεργατισμού είναι απλώς μια «εναλλακτική οικονομία» στο πλαίσιο της οικονομίας της αγοράς ή μπορεί να αποτελέσουν ένα εφαλτήριο, μια αναγκαία συνθήκη για την υπέρβαση και την ανατροπή του καπιταλισμού;

Το βιβλίο αναζητεί στην κοινωνική οικονομία, σ’ έναν χώρο που βρίσκεται στα όρια της οικονομίας της αγοράς, δυναμικές υπέρβασης του καπιταλισμού και της οικονομίας της αγοράς. Προσπαθεί να βρει εκεί θεσμούς της νέας κοινωνίας που κυοφορείται μέσα στην παλιά, δομές του πραγματικού κινήματος που καταργεί την παλιά τάξη πραγμάτων· θεσμούς και δομές εμπνευσμένες από αξίες οι οποίες συγκρούονται με το φαντασιακό της καταναλωτικής κοινωνίας, το φαντασιακό του homo œconomicus και την ιδεολογία της ανάπτυξης.

Σε συνθήκες οικονομικής κρίσης (βλέπε κοινωνικής κατάρρευσης), η κοινωνική οικονομία αποτελεί όχι μόνο πεδίο δοκιμασίας των αντικαπιταλιστικών προταγμάτων στην πράξη αλλά και την κύρια ή τη μόνη δυνατή απάντηση όσων από τους από κάτω πετάγονται οριστικά εκτός απασχόλησης και εκτός κοινωνικής προστασίας· είναι ο τόπος στον οποίο συναντώνται οι ανάγκες της επιβίωσης με τα πιο ευγενικά οράματα και την ανάκτηση της αξιοπρέπειας.
διαβάστε ολόκληρο το κείμενο εδώ...

Τρίτη 11 Δεκεμβρίου 2012

Oι 7 ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ

1. Εθελοντική και ανοικτή συμμετοχή:

Οι συνεργατικές επιχειρήσεις είναι εθελοντικές οργανώσεις, ανοικτές σε όλα τα πρόσωπα, τα οποία είναι ικανά να χρησιμοποιήσουν τις υπηρεσίες των επιχειρήσεων αυτών και να αποδεχτούν µε προθυμία τις ευθύνες των µελών, χωρίς εθνικές, κοινωνικές, φυλετικές, πολιτικές ή θρησκευτικές διακρίσεις.
v 2. Δημοκρατικός έλεγχος από τα µέλη:

Οι συνεργατικές επιχειρήσεις είναι δημοκρατικές οργανώσεις, οι οποίες ελέγχονται από τα µέλη τους, τα οποία συμμετέχουν στη διαμόρφωση της πολιτικής και στη λήψη των αποφάσεων τους. Οι άνδρες και οι γυναίκες που εκλέγονται στη διοίκηση προσφέρουν τις υπηρεσίες τους ως αιρετοί αντιπρόσωποι είναι υπόλογοι στα µέλη και ελέγχονται από τα μέλη. Πρωτίστως τα µέλη των συνεργατικών εταιρειών έχουν ίσα εκλογικά δικαιώματα (ένα µέλος, µία ψήφος) και παράλληλα οι συνεργατικές επιχειρήσεις είναι οργανωμένες µε δημοκρατικό τρόπο.

3. Οικονομική συμμετοχή των µελών:

Τα µέλη συμμετέχουν δίκαια στο κεφάλαιο της συνεργατικής τους επιχείρησης και στον έλεγχό του µε δημοκρατικές μεθόδους. Μέρος, τουλάχιστον, αυτού του κεφαλαίου είναι συνήθως η κοινή περιουσία της συνεργατικής επιχείρησης. Τα µέλη συνήθως λαμβάνουν περιορισμένη αποζημίωση - ανταμοιβή ή και καθόλου, για το κεφάλαιο το οποίο συνεισφέρουν ως προϋπόθεση της συμμετοχής τους (υποχρεωτικές μερίδες). Τα µέλη διαθέτουν τα πλεονάσματα για όλους ή για οποιονδήποτε από τους ακόλουθους σκοπούς: Για ανάπτυξη της συνεργατικής επιχείρησης τους (νέες επενδύσεις), Για τη δημιουργία αποθεματικών, μέρος των οποίων τουλάχιστον θα πρέπει να είναι αδιαίρετο. Για την παραχώρηση ωφελημάτων στα µέλη, ανάλογα µε τις συναλλαγές που είχαν µε τη συνεργατική επιχείρηση και για προώθηση άλλων δραστηριοτήτων που εγκρίνονται από τα µέλη.

4. Αυτονομία και ανεξαρτησία:

Οι συνεργατικές επιχειρήσεις είναι αυτόνομες, αυτοβοηθούµενες οργανώσεις, ελεγχόμενες από τα µέλη τους. Εάν θα συνάψουν συμφωνίες µε άλλους οργανισμούς, συμπεριλαμβανομένων και των κυβερνήσεων, ή εάν θα εξασφαλίσουν κεφάλαια από εξωτερικές πηγές θα πρέπει να το πράττουν όχι απλά με διαφάνεια, αλλά µε όρους οι οποίοι διασφαλίζουν το δημοκρατικό έλεγχο που ασκείται από τα µέλη και συνάδουν µε τη συνεταιριστική αυτονομία τους.

5. Εκπαίδευση, κατάρτιση και πληροφόρηση:

Οι συνεργατικές επιχειρήσεις εξασφαλίζουν εκπαίδευση και κατάρτιση για τα µέλη, τους αιρετούς αντιπροσώπους, τους διευθυντές, τα στελέχη διαχείρισης και τους υπαλλήλους τους έτσι ώστε να μπορούν να συμβάλλουν ενεργά στην πρόοδο, προκοπή και ανάπτυξη των συνεταιριστικών εταιρειών τους. Ενημερώνουν το κοινό, ειδικότερα τη νέα γενιά και τους ηγέτες της κοινής γνώμης, για τη φύση του συνεργατισμού και τα ωφελήματα που προσφέρει.

6. Συνεργασία μεταξύ συνεργατικών εταιρειών:

Οι συνεργατικές επιχειρήσεις εξυπηρετούν τα µέλη τους περισσότερο αποτελεσματικά και ενδυναμώνουν το συνεργατικό κίνημα συνεργαζόμενες μεταξύ τους σε τοπικό, περιφερειακό, εθνικό και διεθνές επίπεδο. v
7. Ενδιαφέρον για την τοπική κοινωνία:

Οι συνεργατικές επιχειρήσεις όχι μόνο δεν αδιαφορούν για την ευημερία των Τοπικών κοινωνιών αλλά εργάζονται για σταθερή ανάπτυξη των κοινοτήτων τους, εφαρμόζοντας την πολιτική που αποφασίζεται από τα µέλη τους. Από την εποχή του πρώτου συνεταιρισμού των Αμπελακίων, η Τοπική κοινωνία δέχονταν γενναιόδωρες εισφορές του τοπικού συνεταιρισμού για κοινωνική υποδομή και πρόνοια. Οι βασικότεροι άξονες της συνεργατικής κοινωνικής πολιτικής, µε την ευρύτερη έννοια του όρου, είναι η αύξηση του εθνικού προϊόντος, η αναδιανομή του εισοδήματος και του πλούτου, η περιφερειακή ανάπτυξη και η προώθηση προγραμμάτων κοινωνικού χαρακτήρα, κοινωφέλειας. --
διαβάστε ολόκληρο το κείμενο εδώ...

Πέμπτη 6 Δεκεμβρίου 2012

Τι είναι η Κοινωνική Οικονομία και οι Κοινωνικές Επιχειρήσεις

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ
http://allegria.gr

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ.

Το νομοσχέδιο ορίζει ως Κοινωνική Οικονομία το χώρος της οικονομίας που βρίσκεται ανάμεσα στον ιδιωτικό και το δημόσιο τομέα της οικονομίας και στον οποίο διεξάγονται οικονομικές δραστηριότητες με κοινωνικούς σκοπούς και στόχους και ασκείται από νομικά πρόσωπα, όπως κοινωνικές επιχειρήσεις, συνεταιρισμούς, μη κυβερνητικές οργανώσεις, ιδρύματα κλπ.

Στόχος της κοινωνικής οικονομίας είναι η διασφάλιση του συλλογικού συμφέροντος των μελών των επιχειρήσεων ή και το συλλογικό οικονομικό και κοινωνικό συμφέρον, με βάση όμως τις αρχές:
- της δημοκρατικής και συμμετοχικής μορφής διαχείρισης (ισχύει η αρχή «ένας εταίρος μια ψήφος».
- της προτεραιότητα στην εργασία των εταίρων και όχι στην εισφορά κεφαλαίου.
- της διανομή κερδών βάσει της συμβολής των εργαζομένων στο έργο και τις υπηρεσίες
- της κοινωνικής επιχείρησης και όχι βάσει της συμβολής τους στο μετοχικό κεφάλαιο της επιχείρησης.
Η κοινωνική οικονομία είναι συνυφασμένη με τις κοινωνικές επιχειρήσεις οι οποίες ορίζονται ως οι επιχειρήσεις που είναι Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου, έχουν τη μορφή επιχείρησης περιορισμένης ευθύνης (Κοινωνική ΕΠΕ) και έχουν από το νόμο την εμπορική ιδιότητα.

Αντικείμενο των κοινωνικών επιχειρήσεων είναι η παραγωγή, προμήθεια, και παροχή αγαθών και υπηρεσιών γενικού συμφέροντος και οι επιχειρήσεις αυτές αποτελούν κατά κανόνα συνεταιρισμό κοινωνικής ωφέλειας πολύεταιρικής μορφής, στον οποίο οι εταίροι-μέλη τους είναι είτε μόνο φυσικά πρόσωπα, είτε φυσικά πρόσωπα και νομικά πρόσωπα ιδιωτικού ή δημοσίου δικαίου.

Με βάση το νέο νόμο οι Κοινωνικοί Συνεταιρισμοί Περιορισμένης Ευθύνης, που έχουν θεσμοθετηθεί με το νόμο 2716/1999, θεωρούνται αυτοδικαίως Κοινωνικές Επιχειρήσεις.

ΣΕ ΠΟΙΟΥΣ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ

Ο νέος νόμος αλλά και η έννοια της κοινωνικής οικονομίας και των κοινωνικών επιχειρήσεων έχουν σα στόχο την ενεργοποίηση και συμμετοχή στην οικονομική και κοινωνική ζωή τωνευπαθών ομάδων του πληθυσμού που, για διάφορους λόγους, η συμμετοχή τους δυσχεραίνεται είτε εξαιτίας κοινωνικών και οικονομικών προβλημάτων ή σωματικών ή ψυχικών διαταραχών, είτε λόγω της γενικότερης οικονομικής κατάστασης στην περιοχή που ζουν και δραστηριοποιούνται.

Με βάση το νόμο αλλά και τη διεθνή πρακτική στις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού περιλαμβάνονται:

Οι ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού των οποίων η ένταξή τους στην κοινωνική και οικονομική ζωή εμποδίζεται από σωματικά, ψυχικά, κοινωνικά ή πολιτισμικά αίτια. Οι ειδικές ομάδες του πληθυσμού που παρουσιάζουν ιδιαιτερότητες ως προς την ομαλή ένταξή τους στην αγορά εργασίας (π.χ. νέοι, μακροχρόνια άνεργοι, άτομα άνω των 50 ετών που απολύονται ή βρίσκονται εκτός αγοράς εργασίας σε παραγωγική ηλικία, νέοι επιστήμονες με αδυναμία πρόσβασης στην αγορά εργασίας κλπ).

Με το νομοσχέδιο δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για την κοινωνική και οικονομική επανένταξη αποκλεισμένων κοινωνικά ομάδων από την αγορά εργασίας και δίνεται η δυνατότητα καταπολέμησης των διακρίσεων μεταξύ των διάφορων κοινωνικών ομάδων. Το ίδιο νομοσχέδιο στοχεύει στην ανάσχεση της ανεργίας σε περιοχές έντονης οικονομικής κρίσης με παροχή σύγχρονων, ποιοτικών κοινωνικών υπηρεσιών στο τοπικό κοινωνικό σύνολό και τέλοςπροωθεί και ενδυναμώνει εναλλακτικές μορφές επιχειρηματικότητας και τοπικής ανάπτυξης.

ΕΙΔΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ

Με το νομοσχέδιο καθιερώνονται τρεις κατηγορίες κοινωνικών επιχειρήσεων.

Η πρώτη κατηγορία με τίτλο «Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση Κοινωνικής Φροντίδας» θα αφορά στην παροχή υπηρεσιών σε ηλικιωμένους, γυναίκες, βρέφη, παιδιά, άτομα με αναπηρίες, χρόνια ασθενείς. Στόχος είναι να καλύψουν οι επιχειρήσεις αυτής της μορφής εναλλακτικές μορφές παροχής υπηρεσιών χαμηλού κόστους και υψηλής ποιότητας για να καλυφθούν βασικές ανάγκες που μέχρι και σήμερα καλύπτονται με δυσκολία η και με ανορθόδοξους τρόπους.

Η δεύτερη κατηγορία επιχείρησης είναι η «Κοινωνική Συνεταιριστική Επιχείρηση Ένταξης». Επιχειρήσεις αυτής της μορφής στοχεύουν στην απασχόληση των κατηγοριών εκείνων πολιτών που βρίσκονται αποκλεισμένοι από την αγορά εργασίας. Τέτοιες κατηγορίες είναι οι νέοι, οι άνω των 50 ετών που απολύονται ή βρίσκονται εκτός αγοράς εργασίας για μεγάλο χρονικό διάστημα και δεν διαφαίνονται προοπτικές γρήγορης επανένταξης των σε αυτή καθώς και οι μακροχρόνια άνεργοι όλων των κατηγοριών. Η ίδια μορφή εταιρίας δίνει τη δυνατότητα και σε όσους βρίσκονται εκτός της αγοράς εργασίας για πολιτισμικά, κοινωνικά, ψυχικά ή σωματικά αίτια να επαναδραστηριοποιηθούν.

Η τρίτη κατηγορία των κοινωνικών επιχειρήσεων αφορά τις «Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις Συλλογικού Σκοπού». Αυτές οι επιχειρήσεις έχουν σα στόχο να προάγουν δράσεις όπως είναι ο πολιτισμός, το περιβάλλον, η οικολογία, η εκπαίδευση, οι παροχές κοινής ωφέλειας, καθώς και την προώθηση της απασχόλησης. Στις επιχειρήσεις αυτής της μορφής αναμένεται να δραστηριοποιηθούν περισσότερο άνεργοι νέοι επιστήμονες που με τις γνώσεις των μπορούν να συνεισφέρουν στους παραπάνω εξειδικευμένους τομείς δράσης.

ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ

Για να συσταθεί μια τέτοιας μορφής επιχειρήσεις απαιτείται η συμμετοχή τουλάχιστον επτά μελών (φυσικών ή νομικών προσώπων), από τα οποία όμως τουλάχιστον το 60% να είναι φυσικά πρόσωπα και εργαζόμενοι στην επιχείρηση.

Η εταιρίες διοικούνται από Διοικούσα Επιτροπή, η οποία εκλέγεται από τη Γενική Συνέλευση. Για όλες τις αποφάσεις εφαρμόζεται η αρχή «ένας εταίρος μια ψήφος». Για όλους τους εργαζόμενους καθορίζεται ελάχιστη αμοιβή και δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερη από το τριπλάσιο ποσό του κάτω ορίου της Εθνικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας.

Εφόσον οι επιχειρήσεις έχουν κέρδη, στο τέλος κάθε χρήσης τους, αυτά τα διανέμουν κατά 10% για το σχηματισμό αποθεματικού, 60% για τις δραστηριότητες της επιχείρησης και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και το υπόλοιπο 30% διανέμεται στους εργαζομένους της επιχείρησης ως κίνητρο παραγωγικότητας.

Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι η φορολόγηση των κοινωνικών επιχειρήσεων θα γίνεται με τον χαμηλότερο συντελεστή, του 18%.Παράλληλα όσοι μετέχουν σε μια τέτοια επιχείρηση θα καταβάλλουνασφαλιστικέςεισφορέςμειωμένες κατά 50%.

Επίσης παρέχει σημαντικό κίνητρο στους εργαζόμενους των ευπαθών ομάδων (κυρίως ΑΜΕΑ) αφού όσοι παίρνουν όποιας μορφής κοινωνικό επίδομα με τη συμμετοχή τους στις επιχειρήσεις δεν θα το στερηθούνόπως ίσχυε μέχρι σήμερα.

Η αλλαγή αυτή θα επιτρέψει πλέον στις ομάδες αυτές να ενταχθούν στην αγορά εργασίας έχοντας και την ασφάλεια του επιδόματος των που θα συνεχίζουν να το λαμβάνουν.

Το ίδιο το νομοσχέδιο προβλέπει ότι θα υπάρχει και γι αυτές τις επιχειρήσεις η επιδότηση των θέσεων εργασίας από προγράμματα του ΟΑΕΔ όπως και στον ιδιωτικό τομέα και τέλος αναμένεται να υπάρχει δυνατότητα χρηματοδότησης των και από το Ταμείο Κοινωνικής Οικονομίας και να υπάρξει πρόβλεψη για ένταξη των στο νέο αναπτυξιακό νόμο.

Το Υπουργείο Εργασίας έχει σαν στόχο να διαθέσει το ποσό των 150 εκατομμυρίων € για την ενίσχυση του θεσμού και θα ενθαρρύνει και τα τράπεζες να συμμετέχουν στην όλη προσπάθεια.

Η ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

Η Κρήτη έχει πρωτοπορήσει στον τομέα της κοινωνικής οικονομίας και από τα μέσα της δεκαετίας του ’80 και, αξιοποιώντας και τα τότε προγράμματα του ΕΟΜΜΕΧ, έχει σήμερα μια σειρά γνωστών γυναικείων αγροτικών συνεταιρισμών, οι οποίοι αξιοποιώντας τοπικές πρώτες ύλες και πόρους, δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας και εισόδημα και στηρίζουν σημαντικά την τοπική οικονομία.

Επίσης στην ίδια περιοχή έχουν δημιουργηθεί τα Προστατευμένα Παραγωγικά Εργαστήρια Ατόμων με Αναπηρία τα οποία δίνουν τη δυνατότητα στους αναπήρους να ενταχθούν στην παραγωγική διαδικασία δημιουργώντας, μ αυτό τον τρόπο, τις προϋποθέσεις για την αυτόνομη ή ημιαυτόνομη διαβίωσή τους.

Έτσι σε όλη την Κρήτη σήμερα λειτουργούν συνολικά 40 κοινωνικές επιχειρηματικές δραστηριότητες και οι οποίες είναι 29 Συνεταιρισμοί Γυναικών, 2 Συνεταιρισμοί ανδρών και γυναικών , 8 Προστατευμένα Παραγωγικά Εργαστήρια ατόμων με αναπηρία και ένας Κοινωνικός Συνεταιρισμός Περιορισμένης Ευθύνης στον οποίο απασχολούνται άτομα με ψυχοκοινωνικά προβλήματα.

Σε αυτές τις επιχειρήσεις σήμερα απασχολούνται περί τα 500 άτομα από τα οποία τα 250 απασχολούνται στους συνεταιρισμούς γυναικών και τα 200 στα εργαστήρια για άτομα με αναπηρία.
διαβάστε ολόκληρο το κείμενο εδώ...